Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında YönetmelikS

61 Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik M m Resmi Gazete Tarihi: 02.01.1990 Resmi Gazete Sayısı: 20390 YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN TASDİK EDECEKLERİ BELGELER, TASDİK KONULARI, TASDİKE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Amaç ve Kapsam Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, yeminli mali müşavirlerce, gerçek veya tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs veya işletmelerinin mali tablo veya beyannamelerinin; vergi, istisna, muafiyet, iade, indirim, tecil, terkin veya zarar mahsubu işlemleri ve benzeri taleplerinin mevzuat hükümle - rine, muhasebe ilke standartlarına uygunluğu esas alınarak hesapların gerçeğe uygun ve doğru bilgi verecek şekilde tutulmasını ve bu suretle mükelleflerin doğru beyanda bulunmalarını sağlamaktır. Yeminli mali müşavirlerce, gerçek ve tüzel kişilerin mükellefiyet şekille - ri, iş kolları ve ciroları, döviz kazandırıcı işlemleri, ithalat ve ihracatları, yatırım miktarları ve nevileri ile belgelerin ibraz edileceği merciler esas alınmak suretiyle tasdik edecekleri belgeler, tasdik konuları ve tasdike ilişkin usul ve esaslar bu Yönetmelikte belirtilmiştir Hukuki Dayanak Madde 2 - Bu Yönetmelik, 3568 sayılı Kanunun 12 nci maddesi hükmü - ne dayanılarak hazırlanmıştır. Kavramlar Madde 3 - Bu Yönetmelikte geçen; Kanun : 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununu, Bakanlık : Maliye ve Gümrük Bakanlığı’nı, 62 :ckgljgKBjgKàĉBtgpjcpglRBTbgiCbcacijcpg#cjecjcp RBTbgi,mls RBTbgicćjgĉiglSTsjtcCTBTjBpFBii‘lbB:Úlcrkcjgi M m Bakan : Maliye ve Gümrük Bakanı’nı, Muhasebe İlke ve Standartları : Muhasebe işlem ve kayıtları ile mali tabloların hazırlanmasında işletmeler tarafından esas alınması zorunlu olan ve Bakanlık tarafından Tebliğ ile açıklanacak olan düzenlemeleri, Denetleme İlke ve Standartları : Yeminli mali müşavir tarafından verilecek tasdik hizmetinde uyulacak ve Bakanlık tarafından belirlenecek esasları, Rapor Standartları : İnceleme ve denetleme sonucu yeminli mali müşavir tarafından tasdik kapsamı ölçüsünde düzenlenecek ve Bakanlıkça bulunması zorunlu bilgileri içerecek rapor esaslarını, Mali Tablolar : Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak çıkarılacak bilanço ve gelir tablolarını, ifade eder. Tasdik Madde 4 - Tasdik, gerçek veya tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs ve işletmelerinin yeminli mali müşavirlerce denetleme ilke ve standartlarına göre uygunluk yönünden incelenmesi, bu inceleme sonuçlarına daya - nılarak tasdik kapsamına giren konuların ve belgelerin gerçeği yansı - tıp yansıtmadığının imza ve mühür kullanmak suretiyle tespiti ve rapora bağlanmasıdır. Tasdike esas alınan denetleme ilke ve standartları ile muhasebe ilke ve standartları, mevzuat hükümleri ve genel kabul görmüş muhasebe ilkeleri gözönüne alınarak, Bakanlıkça hazırlanan tebliğlerle belirlenir. Bu Yönetmelik ve Bakanlık tarafından konuya ilişkin olarak yapılacak diğer düzenlemeler çerçevesinde tasdik edilmiş konu ve belgeler kamu idaresinin yetkililerince tasdikin kapsamı ölçüsünde incelenmiş olarak 63 :ckgljgKBjgKàĉBtgpjcpglRBTbgiCbcacijcpg#cjecjcp RBTbgicćjgĉiglSTsjtcCTBTjBpFBii‘lbB M m kabul edilir. Ancak, çeşitli kanunlarla kamu idaresine tanınan inceleme ve teftiş yetkilerinin kullanılmasına ve gerektiğinde tekrarına ait hususlar saklıdır. Tasdik Amacı Madde 5 - Tasdikin amacı; a) Gerçek veya tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs ve işletmelerinin hesap ve kayıtlarının sonuçlarını gösteren mali tablolarının yanıltıcı ol - mayacak biçimde eksiksiz ve gerçeğe uygun şekilde düzenlenmesini sağlayarak kamunun istifadesine sunmak, b) Gerçek veya tüzel kişilerin veya bunların teşebbüs ve işletmelerinin ilgili mevzuat yönünden olan taleplerin karşılanmasında çabukluğu sağ - layarak hak ve yararlarını korumak, c) Vergi idaresi ve mükellef ilişkilerinde güveni hakim kılmaktır. Tasdik Talebinin Niteliği Madde 6 - Gerçek ve tüzel kişiler veya bunların teşebbüs ve işletmeleri tasdik işleri nedeniyle yeminli mali müşavirin ücret faktöründen ziyade tasdik amacını gerçekleştirecek uzmanlık ve deneyimini esas alarak se - çimini yapar. Yeminli mali müşavirler de üstlenecekleri tasdik işleminin kendilerine ge - tirebileceği riski tespit etmek; tasdik kapsam ve programını belirlemek amacıyla gerekli araştırmalar yapmak zorundadırlar. Görevi üstlenecek yeminli mali müşavir, daha önce tasdik talebini karşılayan veya karşıla - makta olan meslek mensubundan görüşme yapmak suretiyle bilgi top - layabilir. Tasdik Kapsamı Madde 7 - Yeminli mali müşavirlerce vergi mevzuatı yönünden tasdiki yapılabilecek olan konu ve belgeler aşağıda belirtilmiştir. A) Gelir Vergisi Yönünden; 64 Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik M m a) Yıllık gelir vergisi beyannameleri ve bunlara ekli mali tablolar ve bil - dirimler. b) Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi ile ilgili olarak verilen muh - tasar beyannameler. c) Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 80 inci maddesi ve 82 nci maddesi ile ilgili olarak verilecek münferit beyannameler. d) Geçici vergi bildirimleri. B) Kurumlar Vergisi Yönünden; a) Yıllık Kurumlar vergisi beyannameleri ve bunlara ekli mali tablolar ve bildirimler. b) Kurumlar Vergisi Kanununun 24 üncü maddesi uyarınca verilen muh - tasar beyannameler. c) Kurumlar Vergisi Kanununun 22 nci maddesi uyarınca verilen özel beyannameler. d) Geçici vergi bildirimleri. C) Katma Değer Vergisi Yönünden: a) Katma değer vergisi beyannameleri ve ekleri, b) İade hakkı doğuran işlem ve belgeler, c) Maliye ve Gümrük Bakanlığınca gerek görülecek katma değer vergi - sine ilişkin diğer işlem ve belgeler. D) Veraset ve İntikal Vergisi Yönünden : a) 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin (a) bendi uyarınca yapılmakta olan servet incelemelerine konu olan bi - lançolar ve bununla ilgili beyannameler. b) Veraset ve intikal vergisi beyannamelerinin ve eklerinin incelenmesi, takdir işlemlerinin yapılması ve tasdiki. 65 :ckgljgKBjgKàĉBtgpjcpglRBTbgiCbcacijcpg#cjecjcp RBTbgicćjgĉiglSTsjtcCTBTjBpFBii‘lbB M m E) Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Yönünden : a) 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi gereğince borcunun tecilini ta - lep eden mükelleflerin dolduracakları “Erteleme ve Taksitlendirme Talep ve Değerlendirme Formları”, b) 6183 sayılı Kanunun 105 inci maddesi gereğince verilen terkin beyan - larının incelenmesi ve tasdiki, F) Damga Vergisi Yönünden : a) 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 18 ve 22 nci maddeleri uyarınca makbuz karşılığı ödemeler için verilecek damga vergisi beyannameleri ile 19 ve 23 üncü maddeleri uyarınca istihkaktan kesinti suretiyle tahsil edilen damga vergileri ile ilgili olarak verilecek beyannameler. G) Mali Mevzuatta Yeralan Teşvik, İndirim, İstisna ve Muafiyetler Yönün - den : a) Yatırım indirimi, b) Döviz kazandırıcı işlemlerde vergi istisnası, c) Yeniden değerleme, d) Stok değerlemesi, e) Eğitim, spor ve sağlık yatırımlarından elde edilen kazanç istisnası, f) Dernek, tesis, vakıf ve kooperatiflere muafiyet tanınması, g) Diğer teşvik, indirim, istisna ve muafiyetlerle ilgili işlemler, Bakanlık, tasdik kapsamına alınan beyanname, bildirim ve belgelerin tasdik uygulamasını zaman ve konu itibariyle sınırlandırmaya veya ge - nişletmeye yetkilidir. Tasdik işlemi yapılırken aranacak asgari bilgi, şekil şartları ile tasdike ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkça çıkartılacak tebliğlerle belirlenir. Yukarıda belirtilen konuların ve belgelerin tasdikine ilişkin olarak Bakan - lıkça tebliğ çıkartılmadıkça, yeminli mali müşavirler bu konu ve belgeler - le ilgili olarak tasdik işlemi yapamazlar. 66 Y

Yorumlar

Topluluk Yanıtları

Soruyu yanıtla, geliştir ve diğer yanıtlar üzerine yorum ekle.

Bu soruya henüz yanıt verilmemiş...

Tasarım Ayarları

Stil Ayarları
Tema

Menü Stilleri

Aktif Menü Stili

Renk Ayarları

Sağ Sol
settings